Nobelveckan 2008 inleds

1 december 2008

Två månader har gått sedan tillkännagivandet av 2008 års Nobelpris och Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne. Den 6 december kommer årets Nobelpristagare att samlas i Stockholm för att fira och firas för framstående insatser inom de naturvetenskapliga och litterära sfärerna.

För Nobelpristagarna väntar en vecka av vetenskapliga och kulturella evenemang av olika karaktär som kulminerar i Nobelprisutdelningen och Nobelbanketten den 10 december. Samma dag delas Nobels fredspris ut i Oslo. För de pristagare som kommer till Stockholm inleds Nobelveckan den 6 december med ett besök på Nobelmuseet i Börshuset i Gamla Stan. Där får pristagarna för första gången möta varandra men också sig själva, då de – tillsammans med de totalt 809 pristagarna – nu tillhör Nobelmuseets utställning.

De följande dagarna, den 7 och 8 december, håller pristagarna sina Nobelföreläsningar och fullgör därmed det enda officiella åtagande som åläggs en Nobelpristagare. Föreläsningarna är öppna för allmänheten och ges på Svenska Akademien (litteratur), i Berzeliuslaboratoriet på Karolinska Institutet (fysiologi eller medicin), i Aula Magna på Stockholms universitet (fysik, kemi och ekonomi).

De prisutdelande institutionerna – Kungl. Vetenskapsakademien, Nobelförsamlingen vid Karolinska Institutet och Svenska Akademien – samt Nobelstiftelsen bjuder under veckan in till middagar och mottagningar där pristagarna får möjlighet att möta kollegor inom sina egna såväl som sina medpristagares verksamhetsområden.

Den 8 december arrangerar Nobel Media AB i samarbete med Stockholms Konserthus för fjärde året i rad Nobel Prize Concert. Vid årets konsert framträder dirigenten Sir John Eliot Gardiner och The Monteverdi Choir tillsammans med Eric Ericsons Kammarkör.

Nobeldagen, den 10 december, inleds med den traditionsenliga Nobelprisutdelningen där årets pristagare får motta sina Nobelmedaljer och Nobeldiplom inför ett fullsatt Konserthus. För de musikaliska inslagen står Kungliga Filharmoniska Orkestern under ledning av Patrik Ringborg. Solist är Michael Schmidberger, bas.

Ungefär 1300 personer förflyttar sig sedan i vintermörkret till ett Stadshus upplyst av facklor och fyrfat för att delta i Nobelbanketten. Här kommer gästerna att avnjuta 2008 års Nobelmeny samt ett divertissemang framfört av Orionteatern under ledning av Lars Rudolfsson och Stina Oscarson.

Ansvariga för kompositionen av årets meny är Stefan Eriksson, Stefan Eriksson Matstudio samt Magnus Johansson, Xoko. Ansvaret för middagens genomförande ligger på Stadshuskällaren/Profilrestauranger genom källarmästare Ulf Östenius och Chef de Cuisine Gunnar Eriksson.

Nobelveckans officiella program avslutas den 12 december med pristagarnas individuella besök på Nobelstiftelsen.

Följ Nobelveckan på Nobelprize.org

Samtliga Nobelföreläsningar sänds live på Nobelprize.org och kommer därefter att finnas tillgängliga som video-on-demand.

Ceremonierna i Oslo och Stockholm kommer att sändas live på Nobelprize.org, kl. 13.00 respektive 16.30, den 10 december. Presentationstalen vid prisutdelningarna publiceras i sin helhet vid samma tidpunkter och menyn från Nobelbanketten i Stadshuset i Stockholm publiceras kl. 19.00. De tacktal som hålls av pristagarna under banketten kommer att läggas ut senare samma kväll. Bordsplaceringen för huvudbordet kommer dock att publiceras redan den 9 december kl 14.00.

Under Nobelveckan genomför Nobel Web AB intervjuer med Nobelpristagarna som kommer att publiceras som video-on-demand på Nobelprize.org vid ett senare tillfälle.

Även tv-programmet Nobel Minds (Snillen spekulerar), en samproduktion mellan Sveriges Television och BBC World på uppdrag av Nobel Media AB, kommer att finnas tillgängligt på Nobelprize.org framöver. I årets upplaga av Nobel Minds, som spelas in under Nobelveckan, kommer pristagare från samtliga priskategorier att delta i en diskussion som leds av Sarah Montague, BBC.

Presskonferenser under Nobelveckan 2008

4 december: kl. 11.00, på Konserthuset, angående Nobelkonserten 2008

5 december: kl. 13.00, på Nobelstiftelsen, angående Nobelveckans program

6 december: kl. 9.00, på Grand Hôtel, för litteraturpristagaren J.M.G. Le Clézio

6 december: kl. 14.30, på Karolinska Institutet, för pristagarna i fysiologi eller medicin

7 december: kl. 9.00, på Kungl. Vetenskapsakademien, för pristagarna i fysik, kemi och ekonomi

8 december: kl. 16.00 i Aula Magna, Stockholms universitet för ekonomipristagaren

9 december: kl. 13.45 på Grand Hôtel för de japanska pristagarna (på japanska)

För vidare information om Nobelveckans program och kontaktuppgifter till de organisationer som nämns ovan besök Nobelstiftelsens pressrum på Nobelprize.org.

E-post: annika.pontikis@nobel.se, tel: 08-663 14 70, fax: 08-660 38 47

© Nobelstiftelsen 2008. Nobelpriset®, Nobelprize.org®, Nobel Media®, Nobel Prize Concert® och Nobelmedaljen är Nobelstiftelsens registrerade varumärken.