2011 års Nobelvecka inleds i Stockholm

5 december 2011

Nu samlas årets Nobelpristagare i Stockholm för att firas under en vecka av vetenskapliga och kulturella evenemang som kulminerar i Nobelprisutdelningen och Nobelbanketten den 10 december. Samma dag delas Nobels fredspris ut i Oslo.

Nobelveckan inleds den 6 december med ett informellt besök på Nobelmuseet i Börshuset i Gamla Stan. Dagarna därpå håller pristagarna sina Nobelföreläsningar och deltar i mottagningar och middagar arrangerade av de Nobelprisutdelande institutionerna. Föreläsningarna ges den 7 december i sal Jacob Berzelius på Karolinska Institutet (fysiologi eller medicin) och den 8 december i Aula Magna på Stockholms universitet (fysik, kemi och ekonomi). På Svenska Akademien ges, istället för en Nobelföreläsning, ett program med texter av Tomas Tranströmer i närvaro av pristagaren.

Den 8 december får Nobelpristagarna njuta av årets Nobel Prize Concert med franska och italienska operaarior framförda av tenoren Joseph Calleja. Han ackompanjeras av Kungliga Filharmoniska Orkestern under ledning av Marcello Mottadelli. Konserten arrangeras av Nobel Media AB i samarbete med Stockholms Konserthus.

Nobeldagen den 10 december inleds med den traditionsenliga Nobelprisutdelningen på Konserthuset där pristagarna presenteras i tal av ledamöter från respektive Nobelkommittéer. För de musikaliska inslagen står Kungliga Filharmoniska Orkestern under ledning av Tobias Ringborg. Solist är Paulina Pfeiffer, sopran, som framför stycken av Giacomo Puccini och Franz Léhar. För blomsterarrangemangen i Konserthuset, som i år går i vita och gula nyanser, svarar Helén Magnusson från Hässelby Blommor.

På Nobelbanketten i Stadshuset kommer gästerna att avnjuta 2011 års Nobelmeny samt ett divertissemang skapat och framfört av Romeo & Julia Kören under ledning av Benoît Malmberg. Ensemblens dräkter är utformade av kreatören Camilla Thulin. För blomster-arrangemangen i Stadshuset står Gunnar Kaj.

Ansvariga för kompositionen av årets meny är Malin Söderström, Moderna Museet, samt Magnus Johansson, Bakery & Pastry. Ansvaret för middagens genomförande ligger på Stadshuskällaren/Profilrestauranger genom källarmästare Patrik Högberg och Chef de Cuisine Gunnar Eriksson. Gastronomiska rådgivare till Nobelstiftelsen är Fredrik Eriksson, Långbro Värdshus och Restaurangakademiens kreativa ledare samt Gert Klötzke, professor i gastronomi vid Umeå Universitet.

Nobelveckans officiella program avslutas den 12 december med Nobelpristagarnas individuella besök på Nobelstiftelsen. Då diskuteras detaljerna kring överföringen av prispengarna och pristagarna återfår sina medaljer och diplom, som under Nobelbanketten har ställts ut i Gyllene Salen.

Följ Nobelveckan på Nobelprize.org
Samtliga Nobelföreläsningar sänds live på Nobelprize.org och kommer därefter att finnas tillgängliga som video on-demand. Ceremonierna i Oslo och Stockholm kommer att sändas live på Nobelprize.org, kl. 13.00 respektive 16.30, den 10 december.

Under Nobelveckan genomför Nobel Media AB intervjuer med Nobelpristagarna som kommer att publiceras som video on-demand på Nobelprize.org vid ett senare tillfälle.

Även tv-programmet Nobel Minds (Snillen spekulerar), en samproduktion mellan Sveriges Television och BBC World på uppdrag av Nobel Media AB, kommer att finnas tillgängligt på Nobelprize.org framöver. I årets upplaga av Nobel Minds, som spelas in under Nobelveckan, leds diskussionen av Zeinab Badawi, BBC.

Material som publiceras på Nobelprize.org
PM för press med detaljerad info om Nobelveckan: 5 december kl. 13.00
Huvudbordet på Nobelbanketten: 9 december kl. 14.00
Presentationstalen vid Nobelprisutdelningen: 10 december kl. 16.30
Nobelmeny: 10 december kl. 19.00
Pristagarnas tacktal publiceras senare under kvällen den 10 december

Presskonferenser under Nobelveckan 2011

6 december kl. 14.30, på Nobel Forum, Karolinska Institutet, för pristagarna i fysiologi eller medicin. För information: http://www.nobelprizemedicine.org
7 december kl. 9.00, på Kungl. Vetenskapsakademien, för pristagarna i fysik, kemi och ekonomi. För information: http://www.kva.se/en/pressroom

Nobelveckan 2011 - detaljerad information
Pdf 5.5 MB

För vidare information om Nobelveckans program och kontaktuppgifter till de organisationer som nämns ovan besök pressrummet på Nobelprize.org: http://nobelprize.org/press/index.html

E-post: annika.pontikis@nobel.se, tel: 08-663 14 70

© Nobelstiftelsen 2011. Nobelpriset®, Nobelprize.org®, Nobel Media®, Nobelmuseet®, Nobel Prize Concert® och Nobelmedaljen är Nobelstiftelsens registrerade varumärken.