Yo-Yo Ma först ut i nyetablerad Nobelkonsert

August 24, 2005

Nobel Media lanserar i samarbete med Stockholms Konserthus "Nobel Prize Concert" - ett årligt evenemang i absolut världsklass. Konserten äger rum den 8 december och utgör en del av det officiella programmet under Nobelveckan. På måndag den 29 augusti släpps biljetterna till allmänheten.

Nobel Prize Concert är ett årligt återkommande klassiskt konsertkoncept av yppersta internationella klass som följer i spåren av de jubileumskonserter som hållits under 1990-talet och 2001 i samband med Nobelprisets hundraårsfirande.

I första hand hålls konserten för att hedra årets Nobelpristagare, med deltagande av Nobelpristagarna med sällskap, kungafamiljen och Nobelstiftelsens gäster. Även allmänheten erbjuds möjlighet att delta. På måndag den 29 augusti startar försäljningen av drygt 800 biljetter.

- För första gången kan vi ge allmänheten tillträde till ett Nobelevenemang på mer regelbunden basis. Musiken har alltid betytt mycket i Nobelsammanhang varför det här känns extra roligt, säger Camilla Hyltén-Cavallius, vd för Nobel Media.

Som solist vid årets Nobelkonsert framträder den världsledande cellisten Yo-Yo Ma, älskad och berömd uttolkare av den klassiska cellorepertoaren, men även initiativtagare till gränsöverskridande projekt som "Silk Road Project" och solist i Tan Duns musik till Ang Lees film "Crouching Tiger, Hidden Dragon".

- Vi är enormt glada att få möjlighet att knyta Yo-Yo Ma till årets Nobelkonsert. Han är en artist i en helt egen klass, som med sin virtuositet och karisma kommer att ge Nobelkonserten en alldeles särskild guldglans, säger konserthuschefen Stefan Forsberg.

Dirigent för årets konsert blir en annan musikalisk dignitär, finländaren Sakari Oramo, chefdirigent för Finska Radiosymfonikerna och numera även efterträdare till Sir Simon Rattle vid City of Birmingham Symphony Orchestra.

Tillsammans med Kungliga Filharmonikerna bjuder dessa exklusiva gästartister på ett blixtrande konsertprogram bestående av Dvoraks Cellokonsert och Stravinskys Eldfågeln, kryddat med inslag av modernare musik.

Nobel Prize Concert är ett externt finansierat projekt inom ramen för Nobel Medias verksamhet i samarbete med Stockholms Konserthus. Biljettpriset för allmänheten ligger på nivån 725-825 kr inklusive programbok och champagne i pausen.

Nobel Prize Concert sponsras av DnB NOR och Statkraft.

Camilla Hyltén-Cavallius, VD Nobel Media 08/663 14 83, 070/524 57 70.

Stefan Forsberg, VD Stockholms Konserthus 08/786 02 20, 070/786 02 50.

Nobel Media AB är Nobelstiftelsens nyetablerade mediebolag med uppdrag att förvalta och utveckla i första hand medierelaterade rättigheter kring Nobelpriset.