Nobel Media AB anlitar October Films för produktion av Nobeldokumentär

26 November 2008

Nobel Media AB anlitar October Films, ett internationellt känt och prisbelönat produktionsbolag från Storbritannien för att producera en 30 minuter lång dokumentär om 2008 års Nobelpristagare i litteratur, Jean-Marie Gustave Le Clézio, författare och världsmedborgare.

Dokumentären ska belysa Le Clézios karriär och hans författarskap som omfattar ett fyrtiotal romaner, korta berättelser och barnböcker. Genom intervjuer med Le Clézio och hans kollegor utforskar dokumentären olika teman som ingår i hans författarskap och ger insikt om Le Clézios litterära värld.

October Films är mycket glada över att ha fått det här uppdraget från Nobel Media och vi ser fram emot att bygga vidare på denna relation, säger Denman Rooke, VD för October Films.

– Vi hoppas att samarbetet med October Films, med deras långa erfarenhet av att producera högkvalitativa dokumentärer, ska leda till att årets program om litteraturpristagaren når en global publik, säger Camilla Hyltén-Cavallius, VD för Nobel Media.

Dokumentären distribueras internationellt från den 30 november 2008 och ingår i Nobel Medias programportfölj, Nobel Prize Series.  Nobel Media samarbetar med välrenommerade produktionspartners för att säkerställa hög kvalitet och når optimal distribution globalt.

October Films
Kathryn Meadmore
kathryn@franklinrae.com

Teresa Hunt
teresa@franklinrae.com

Nobel Media
Merci Olsson
Marknads- och kommunikationsansvarig
Tel: +(46) 738 52 35 95
E-post: merci.olsson@nobel.se

Om October Films
October Films är en av Storbritanniens mest framgångsrika och prisbelönta produktionsbolag.  Med sina välrenommerade dokumentärer, vetenskaps- och historieprogram har October Films vunnit över 90 internationella TV-priser, bland annat Emmy och Prix Italia-priser.

Om Nobel Media AB
Nobel Media AB har i uppdrag att förvalta och utveckla rättigheter kring Nobelpriset inom områdena TV/webb-produktion/distribution, förlagsverksamhet samt evenemang. Nobelprogrammen består av ett antal dokumentärer och TV-produktioner: Nobelprisutdelningsceremoni i Stockholm och Oslo, Nobelbanketten, Nobeldokumentärer, Nobel Minds och Nobel Highlights. Programmen distribueras globalt under namnet Nobel Prize Series.

Nobel Media®, Nobel Prize Series®, Nobel Prize® och Nobelmedaljen är Nobelstiftelsens registrerade varumärken.