Tävlingen Nobelpriskampen en utmaning för svenska högstadieelever

7 oktober 2009

För fjärde året i rad arrangeras Nobelpriskampen för att stimulera intresset för vetenskap hos unga. I år är temat diabetes och insulin, och alla högstadieelever i svenska skolor kan delta.

Nobelpriskampen 2009
Nobelpriskampen är en webbaserad tävling där det ingår ett interaktivt, animerat kunskapsspel, Diabeteshunden, och en tävlingsuppgift. Alla högstadieelever i Sverige är välkomna att delta i tävlingen. Årets Nobelpriskamp handlar om diabetes och insulin, och bygger på Nobelpristagarna Frederick Bantings och John Macleods upptäckt av insulin i början av 1920-talet.

Tävlingen pågår fram till 25 november. Prisutdelningen äger rum den 9 december på Nobelmuseet i Stockholm. Tävlingen är individuell, men förstaprisvinnaren får bjuda med hela sin klass till prisutdelningen på Nobelmuseet, där det också blir en guidad visning. Vinnaren får även närvara på Nobelprisutdelningen i Konserthuset dagen efter, den 10 december. Nobelpriskampen arrangeras av Nobel Web AB, vars uppgift är att producera Nobelstiftelsens officiella webbplats Nobelprize.org.

Här hittar du Nobelpriskampen: http://nobelpriskampen.se.

Tävlingsbidraget
I kunskapsspelet Diabeteshunden ska man ta hand om en diabetessjuk hund och ge den mat och insulininjektioner. Ju bättre man är på att hålla hundens blodsocker på en normal nivå, desto bättre går det i spelet. När man spelat klart skickar man in sitt tävlingsbidrag. Juryn tar stor hänsyn till humor, fantasi och kreativitet när den utser vinnarna.

Canon sponsrar Nobelpriskampen 2009 med följande priser:
1:a pris: EOS 1000D digital systemkamera
2:a-3:e pris: PowerShot A480 kompaktkamera
4:e-6:e pris: Selphy CP780 fotoskrivare
7:e-10:e pris: Boken Bättre bilder

Vinnarna tillkännages måndagen den 30 november.
Vinnaren och en vuxen får tur-och-returresan till Stockholm betald av SJ.

Bakgrund
Nobelpriskampen bygger på något eller några av de 491 Nobelpris som delats ut sedan 1901. Målet med årets tävling är att intressera ungdomar för vetenskap och informera om Nobelpriset. Nobelpriskampen har tidigare handlat om demokratifrågor, mänskliga rättigheter i fängelser och det genetiska arvet.

Merci Olsson
Marknads- och kommunikationsansvarig
Nobel Web AB
Tel: (46) 738 52 35 95
E-post: merci.olsson@nobel.se

Om Nobel Web AB
Nobel Web AB ansvarar för Nobelstiftelsens officiella webbplats, Nobelprize.org. På Nobelprize.org finns unikt arkivmaterial om alla Nobelpriser sedan prisutdelningarna startade år 1901. Ljud- och video-inspelningar av föreläsningar, tal och intervjuer, en mängd artiklar, interaktiva, animerade kunskapsspel för ungdomar samt material från tillkännagivandena av Nobelprisen och Nobelprisutdelningen. Med över 38 miljoner besökare varje år strävar Nobelprize.org mot att vara den bästa källan till information om Nobelpriserna.