Martha Argerich, världsberömd pianist, solist på årets Nobel Prize Concert

7 maj 2009

Nobel Media i samarbete med Stockholms Konserthus presenterar årets Nobel Prize Concert – ett evenemang i världsklass. Konserten äger rum den 8 december och utgör en del av det officiella programmet under Nobelveckan. Fredagen den 29 maj släpps biljetterna till allmänheten.

Martha Argerich, egensinnig, karismatisk och tekniskt briljant pianist är årets solist på Nobel Prize Concert. Jurij Temirkanov, Music Director och Chefsdirigent för Sankt Petersburgfilharmonikerna leder Kungliga Filharmonikerna. Programmet består av Ravels pianokonsert i G-dur och Svit ur Romeo och Julia av Prokofjev.

Martha Argerich föddes i Buenos Aires 1941 och debuterade redan som åttaåring. Hennes genombrott kom när hon 1965 vann den stora Chopintävlingen i Warszawa. Hon har arbetat med de flesta av världens stora dirigenter och hennes repertoar inkluderar Bach, Schumann, Liszt, Debussy, Ravel, Bartók och Prokofjev.

Martha Argerich brinner för att stödja unga begåvningar. 1999 hölls den första "International Martha Argerich Piano Contest" i Buenos Aires, en tävling som hon inte bara har grundat utan där hon också är juryns ordförande. Hon har också instiftat "Martha Argerich Music Festival" i Japan med konserter och mästarklasser.

Nobel Prize Concert hålls för att hedra årets Nobelpristagare som deltar med sina sällskap. Andra gäster är medlemmar ur Kungafamiljen samt Nobelstiftelsens gäster.

Biljetter säljs till allmänheten och biljettpriset ligger på nivån 690 – 1.390:-, inklusive programbok och champagne i pausen.

Årets TV-sändning från Nobelkonserten produceras av EuroArts och distribueras internationellt. I Sverige sänds konserten av SVT.

Nobel Prize Concert sponsras av DnB NOR och Statkraft.

Camilla Hyltén-Cavallius, VD Nobel Media 08-663 14 83 eller 070-524 57 70
Stefan Forsberg, VD Stockholms Konserthus 08-786 02 20 eller 070-786 02 50

Nobel Media AB är ett dotterbolag inom Nobelsfären med uppdrag att förvalta och utveckla rättigheter kring Nobelpriset inom områdena TV/web-produktion / distribution, förlagsverksamhet samt evenemang.

© Nobel Media AB 2009. Nobel Media® and Nobel Prize Concert  are registered trademarks of the Nobel Foundation.