Riccardo Chailly, dirigerar 2010 års Nobel Prize Concert

3 maj 2010

För sjätte året i rad presenterar Nobel Media, i samarbete med Stockholms Konserthus, Nobel Prize Concert – ett evenemang i världsklass. Konserten äger rum den 8 december och utgör en del av det officiella programmet under Nobelveckan. Måndagen den 10 maj släpps biljetterna till allmänheten.

En av världens ledande dirigenter, Riccardo Chailly, kommer att dirigera Kungliga Filharmonikerna under Nobelkonserten i december 2010. Programmet består av Verdis Quattro Pezzi Sacri och Respighis Roms fontäner och Roms pinjer. Under första delen av programmet medverkar Eric Ericsons kammarkör och Radiokören.

Riccardo Chailly föddes i Milano och studerade på Musikkonservatorierna i Perugia och Milano. Han debuterade som dirigent på La Scalaoperan i Milano 1978. Han har sedan dess bland annat varit Chefsdirigent för Radio-Symphonie-Orchesters i Berlin och Amsterdams Concertgebouworkester. Sedan 2005 är Chailly Kapellmeister för Gewandhausorkestern i Leipzig. Han har precis förlängt sitt förordnande till 2015.

Nobel Prize Concert hålls för att hedra årets Nobelpristagare som deltar med sina medföljande sällskap. Andra gäster på Nobelkonserten är medlemmar ur Kungafamiljen samt Nobelstiftelsens gäster.

Biljetter säljs till allmänheten och biljettpriset ligger på nivån 790:- / 1.490:-, inklusive programbok och champagne i pausen.

Årets TV-sändning från Nobelkonserten produceras för internationell distribution. SVT sänder konserten i Sverige. Tidigare års Nobelkonserter finns tillgängliga på www.medici.tv.

Nobel Prize Concert stöds av DnB NOR och Statkraft.

Caroline Burén, Project manager, Nobel Media AB Tel. 08-663 27 62 eller 0733-407496
Tony Lundman, Redaktör, Stockholms Konserthus Tel. 08-786 02 90 eller 0704-84 22 90

Nobel Media AB är ett dotterbolag inom Nobelsfären med uppdrag att förvalta och utveckla rättigheter kring Nobelpriset inom områdena TV/web-produktion / distribution, förlagsverksamhet samt evenemang.

© Nobel Media AB 2010. Nobel Media® and Nobel Prize Concert® are registered trademarks of the Nobel Foundation.