Joseph Calleja, fantastisk tenor, på 2011 års Nobel Prize Concert

27 April 2011

Nobel Media i samarbete med Stockholms Konserthus presenterar årets Nobel Prize Concert – ett evenemang i världsklass. Konserten äger rum den 8 december och utgör en del av det officiella programmet under Nobelveckan.

En av världens just nu mest eftersökta unga tenorer, maltesen Joseph Calleja är solist på årets Nobelkonsert.

Joseph Calleja föddes på Malta 1978 och började ta sånglektioner som 16-åring för den maltesiske tenoren Paul Asciak. Calleja debuterade 1997 och vann Carusotävlingen i Milano 1998. Han fick även pris i Domingos Operalia 1999. Joseph Callejas röst jämförs ofta med Jussi Björlings. Han har trots sin ungdom redan hunnit sjunga 28 olika operaroller på alla stora operahus på bägge sidor om Atlanten. Och nu kommer han till Nobelkonserten.

Programmet består av franska och italienska operapärlor.

Nobelkonserten hålls för att hedra årets Nobelpristagare som deltar med sina sällskap. Andra gäster är medlemmar ur Kungafamiljen samt Nobelstiftelsens gäster.

Biljetter säljs till allmänheten och biljettpriset ligger på nivån 790:- / 1.490:-, inklusive programbok och ett glas champagne i pausen. Biljetterna släpps den 23 maj.

Årets Nobelkonsert kommer att sändas direkt av SVT samt även distribueras internationellt och på nätet.

Nobel Prize Concert sponsras av DnB NOR.

Camilla Hyltén-Cavallius, VD Nobel Media 08-663 14 83
Stefan Forsberg, VD Stockholms Konserthus 08-786 02 20

Nobel Media AB är ett dotterbolag inom Nobelsfären med uppdrag att förvalta och utveckla rättigheter kring Nobelpriset inom områdena TV/web-produktion /distribution, förlagsverksamhet samt evenemang.

© Nobel Media AB 2011. Nobel Media®, Nobel Prize Concert®, Nobel Prize® and the Nobel Prize® medal design mark are registered trademarks of the Nobel Foundation.